Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A Gagalizáció történelme

2010.04.28

November 7-ét valószínűleg az összes GaGa fanatikus felvéste otthon a falra, és ad-
dig minden nap könnyes szemmel fog a feliratra tekinteni - míg végül élőben láthatja kedvencét a Budapest Sportarénában. De nemcsak a rajongók lesznek ott, hanem mindazok, akik a poptörténelem egy darabját akarják látni. Ugyanis a huszonnégy esztendős művésznő olyan dolgot vitt véghez, ami utoljára
Madonnának
sikerült
negyed évszázaddal ezelőtt. A sokak által csak botrányhősnőnek tekintett Lady
sokkal több ettől, hiszen forradalmasította a popkultúrát, annak minden velejárójá-
val. Ma pedig már egy lapon kell emlegetni saját példaképeivel, Madonnával, David
Bowie-val, és Freddie Mercury-val, akinek a nevét is köszönheti.

A sikere egyszerűen megfejthetetlen, mert szinte semmi újat nem teremtett, csak jól összefogta a korábbi korszakok jól bevált receptjeit és stílusait, majd kiválóan össze-
gyúrta őket. Persze ez sem ment volna akárkinek. Ehhez egy kivételes, született tehet-
ségre volt szükség, aki a zsenialitás szintjére képes emelni a művészetet. Stefani Joanne Angelina Germanotta pedig nem egy átlagos kislánynak született. Már három évesen,
hallás alapján megtanult zongorázni, és nem sokkal később saját dalokat komponált.
Az iskolás évei ezután végig azzal teltek, hogy a helyét kereste, a tőle merőben más-
hogy gondolkodó társai között. Szülei ezért katolikus gimnáziumba adták, ahol szintén
nem sikerült elnyomni benne növekvő művészt. Folyamatos rendszerellenességével és divatőrületével mindig a vezetőség szemét szúrta, de ő került ki győztesen. Az már más kérdés, hogy diáktársait - a Hilton-nővéreket, Kim Kardashiant, vagy Nicole Richie-t -
sem sikerült megregulázniuk a nevelőknek.

A ma ismert
GaGa
egyetemi évei alatt kezdett kibontakozni, miután megalapította saját zenekarát. A banda ugyan népszerű klubokban lépett fel, de nagy sikert nem tudtak
elérni. A kudarcok pedig a földi pokol felé sodorták az ambiciózus énekesnőt. Drog-
függő lett, és napi adagjára go-go táncosként kereste meg a pénzt. A csaknem a
vesztét okozó korszakból a szülei rángatták ki, és terelték vissza az általa oly vágyott
cél irányába. Viszont ezt az időszakot sem tekinthetjük abszolút félresikeredetnek.
Ugyanis minden szemérmességet kiölt belőle a színpadon való vetkőzés, ami mostan-
ság igencsak meglátszik rajta. Ami pedig ennél is fontosabb, megtanulta, hogy milyen
a padlón lenni, ezért sikerei csúcsán nem megpihen, hanem tovább küzd. Olyannyira, hogy több mint tizenkét millió eladott lemezzel a háta mögött, imádói megsértésének tekintik, ha pihen. Gyilkos munkatempójára már a szervezet is majdnem ráment turnéja elején, amikor többször összeesett a színpadon.

De kanyarodjunk vissza oda, hogy túl élete legnagyobb borzalmain, idoljai munkássá-
gával a fejében, és anyjától örökölt stílusérzékével a vérében, Stef megkezd-
-te GaGává válását. Amit legalább annyira megtámogatott a sors jóindulata, mint a képességei. Az őt felfedező producerek útjába valahogy mindig a véletlen sodorta. Így egyszerű szövegíróból, rövid idő alatt egy reményteli előadó lett a kiadójánál. A nyolcvanas évek szintipop slágereinek modernizálása azonban kevés lett volna a siker-
hez. Kellett valami, ami benne megvolt: méghozzá a stílus. A körülötte lévő emberekkel olyan egyveleget alkottak a divat legmerészebb kreálmányaiból, amik az utóbbi évek legszemkápráztatóbb ruhái. Vagyis nemcsak egy aranykezű slágergyáros lett, hanem
egy igazi ikon, aki kora minden egyes művészeti ágára hatással van.

A többi előadó, kezdve a kortársaitól -
Rihanna, Ke$ha, Britney
-, a nagy öregekig -
Kylie, Jennifer Lopez -, mind-mind bátran merítenek a Lady és csapata, a Haus of GaGa
által létrehozott termékekből. Mert bizony ezek hiba nélküli iparos munkák. Az első megénekelt szótól, az utolsó felvett ékszerig. A mi kis extrém dívánk semmit sem csinál véletlenül, minden megjelenése, nyilatkozata, vagy éppen villantása előre megtervezve-
zett. Tehát hiába tűnik egyeseknek csak egy szenzációhajhász fiatal lánynak, ő a tökéle-
tes karrierista nő, aki tudja, mit akar, és azt el is éri. Ezen a ponton lehet visszatérni Madonnához, aki ugyanezt, ugyanezekkel az eszközökkel, csak kicsit más köntösben tálalva vitte véghez huszonöt esztendeje. A Pop Nagyasszonyának jelentőségét pedig nincs ember, aki megkérdőjelezne. Legalábbis jelenleg, mert, régen őt is ugyanennyi támadás érte.

GaGának azonban nem kellett annyi idő, mint Madge-nek. A már említett példákon kívül az élet több területén is észrevehetjük a hatását. A kifutókon látható műanyagból, fémből, vagy akár plüssállatokból készült ruhakölteményeket ugyanúgy ő ihlette, mint a fényes strassz kövekkel kipakolt, piramis alakú fülhallgatókat. Emellett fényképezőgépeket, laptopokat, autókat, és még kutyajelmezeket is terveznek GaGásra, mert most csak az piacképes, és divatos, amit össze tudnak kapcsolni az emberek vele. Ha esetleg ebben valaki kételkedne, akkor nézzen szét a munkába menet a városban, az embereken, majd tekintsen meg egy Lady GaGa videót az interneten - ahogy azt tették eddig egy milliárdan. Hazafelé pedig szálljon le az egyik jegyértékesítő irodában, és váltsa meg jegyét a The Monster Ball Turné hazai állomására, mert különben olyan élményről marad le, amit örök életében bánni fog. Mert ezt a fellépés legalább akkora nyomot hagy majd maga után, mint a Guns 'n' Roses 1992-es, vagy a Queen 1986-os fellépése.

Forrás:
http://www.storyonline.hu/vilaghir/gagalizacio_tortenelme/23919/